logo bm 1 1   logo baru pknp
soalan2 lazim alamat kami aduan pelanggan petalaman
  • BANNERR 01
  • TAHNIAH PKNP AIGA PERAK
  • ANUGERAH PAHANG 1ST 2023
  • BANNER KRI KE ARAH PENSIJILAN MS ISO 6Jun2023
  • banner portal aplikasi pahanggo
  • banner kompleksteruntum 26Ogos2021 01
  • BANNER BAYARAN SECARA DALAM TALIAN 2 OKTOBER2020 01

Soalan Lazim Bagi Pemasaran & Pengurusan Harta e-Sewa

:

Soalan Lazim

A) Permohonan Sewa  
 

Borang Permohonan boleh didapati di Kaunter Bahagian Pengurusan Harta atau melalui Borang Permohonan "On-line" di dalam Laman Web PKNP.

   
B) Jenis Premis Untuk Tawaran Sewa  
 

i) Rumah Kediaman
ii) Rumah Kedai / Kedai Pejabat
iii) Kedai / Gerai
iv) Ruang Pejabat
v) Ruang Niaga Di Kompleks Membeli Belah
vi) Bengkel
vii) Bangunan Kilang
viii) Bangunan Inkubator

   

C) Proses Tawaran Sewa

 
 

Proses

Tempoh Masa Tindakan

Lengkap Dan Kembalikan Borang Permohanan Sewa 

 3 Hari Penyewa
Mengeluarkan Surat Tawaran Sewa 3 Hari PKNP

 Mengembalikan Akuan Penerimaan Sewa 

14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa

Membuat Bayaran Pendahuluan Sewa 

14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa

Penyerahan Kunci Premis  

1 Hari PKNP
Menandatangani Dan Penyediaan Perjanjian Sewa 14 Hari Penyewa / PKNP
Bayaran Sewa Bulanan  7hb setiap bulan Penyewa
   

D) Kadar Sewa Bulanan

 
 

Kadar sewa yang ditetapkan bergantung kepada jenis dan lokasi premis.

   

E) Bayaran Sewa Bulanan

 
 

Bayaran sewa boleh dibuat sebelum tujuh haribulan (7hb) setiap bulan di kaunter bayaran di tingkat 15, Bahagian Kewangan, Kompleks Teruntum atau melalui pengutip sewa yang telah dipertanggungjawapkan untuk membuat kutipan di premis-premis sewa setiap bulan ataupun menggunakan perkhidmatan pembayaran sewa menggunakan HSBC Amanah.

   

F) Cara Bayaran Sewa

 
 

Bayaran boleh dibuat dalam bentuk tunai (di kaunter bayaran dan pengutip sewa sahaja), Perbankan Internet (JomPAY Online), cek, bank draft, bankers cheque, wang pos, kiriman wang atau bank-in.

   

G) Perjanjian Sewa

Perjanjian Sewa hendaklah ditandatangani dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh Akuan Penerimaan Sewa dan tempoh sewaan adalah selama 36 bulan (3 tahun) dan boleh dilanjutkan 3 tahun lagi sekiranya rekod bayaran sewa bulanan memuaskan.

   

H) Aduan Kerosakan

 
 

Aduan kerosakan boleh dibuat melalui telefon, SMS dan aduan "online" melalui Sistem Pengurusan Harta Sewa atau melalui Laman Web PKNP.

   

I) Jenis Aduan

 
 

Aduan yang dibuat pembaikan oleh PKNP adalah yang berkaitan dengan kerosakan struktur bangunan sahaja dan tidak disebabkan oleh kecuaian atau kerosakan disengajakan oleh pihak penyewa, keluarga, tetamu atau wakil.

   

J) Tempoh Tindakan Pembaikan Dan Baikpulih Terhadap Aduan Kerosakan

 

 

Tempoh pembaikan dan baikpulih adalah di antara tujuh (7) hari hingga tiga puluh lima (35) hari bergantung kepada jenis kerosakan dan kos baikpulih atau nilai kontrak.

   

K) Penamatan Sewa

 
 

Penyewa hendaklah mengemukakan Notis tiga (3) bulan sebelum tarikh penamatan sewa kepada PKNP.

   

L) Pemulangan Deposit

 
 

Deposit akan dipulangkan dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh penamatan sewa sekiranya semua dokumen yang lengkap telah dikemukakan kepada PKNP seperti resit asal bayaran deposit sewa, bil air dan elektrik terakhir yang telah dijelaskan, tiada tunggakan sewa serta tiada kerosakan premis disebabkan oleh kecuaian oleh pihak penyewa.

Hubungi Kami

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang

Tingkat 16, Kompleks Teruntum,

Jalan Mahkota, 25000 Kuantan,

Pahang Darul Makmur.

ICON TELEFON 02 01 +609 - 5658588  

icon fax 01 +609 - 5130510

icon email 01 webmaster@pknp.gov.my

icon email 01 corporate@pknp.gov.my

 

Jumlah Pelawat

Hari Ini 1948

Semalam 4550

Minggu Ini 21606

Bulan Ini 35554

Keseluruhan 3365478

Kod QR

qr-code

Layari Laman Web
Melalui Telefon Pintar

 

 

Tarikh Kemaskini


Sabtu, 20 April 2024

Lokasi Kami